Feedback

Jak ważny dla pracownika jest feedback?

Każdy pracownik działający w ramach danego przedsiębiorstwa ma określony zestaw obowiązków, z których musi się odpowiednio wywiązywać. Niektórzy radzą sobie lepiej, inni trochę gorzej, jednak pracownik nie zawsze ma szansę poprawić błędy, których nawet nie jest świadomy. Niemal każde przedsiębiorstwo praktykuje okresowe oceny pracowników, co w teorii ma pomóc w usprawnianiu jego działalności oraz optymalizacji procesów.

Okresowe oceny pracowników są oczywiście niezwykle potrzebne w drodze do budowania renomy firmy, jednak trzeba sobie otwarcie powiedzieć, że nic nie zastąpi bieżącej, indywidualnej oceny jakości pracy zatrudnionego. Feedback, czyli informacja zwrotna odgrywa zatem kluczową rolę nie tylko dla pracownika, ale również dla pracodawcy, który poprzez swoje rzetelne uwagi minimalizuje ryzyko popełniania i powielania błędów. Zatem czym tak naprawdę jest feedback i jak przekazywać skutecznie przekazywać go pracownikom?

Feedback – co to takiego?

W najprostszych słowach – feedback jest rodzajem informacji zwrotnej, którą pracodawca lub manager przekazuje podwładnemu. Feedback zazwyczaj nosi znamiona oceny pracownika, a raczej jakości wykonywanej przez niego pracy. Dzięki informacji zwrotnej możemy pochwalić pracownika za rzetelne wykonywanie obowiązków lub wskazać nieprawidłowości w wykonywaniu przydzielonych mu zadań.

Niektórzy pracownicy odbierają feedback niezwykle osobiście, co oczywiście nie powinno być w zamiarze koordynatora. Informacja zwrotna, którą otrzymuje pracownik, powinna zawierać ocenę jego pracy, a nie cech charakteru. Dzięki feedbackowi, pracownik powinien dowiedzieć się, nad czym popracować, na czym bardziej się skupić i jakich działań powinien unikać w przyszłości.

Feedback – dlaczego jest taki ważny?

Można z góry założyć, że każdy pracownik pragnie jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki i aktywnie przyczyniać się do rozwoju przedsiębiorstwa. Nikt jednak nie jest nieomylny, a nawet wysoko wykwalifikowany pracownik może popełniać błędy. Istotne jednak, by z miejsca uświadomić go o niedopatrzeniach czy pomyłkach. Jest to ważne w kontekście przyszłości – pracownik, który nie dostaje odpowiedniej informacji zwrotnej żyje w przekonaniu, że wszystko jest w jak najlepszym porządku i w dalszym ciągu popełnia te same błędy. Można temu zapobiec właśnie dzięki regularnym feedbackom przekazywanych w odpowiedni sposób.

Feedback – jak go przekazywać?

Przekazywanie informacji zwrotnej pracownikowi wcale nie jest taką prostą sztuką. Sytuacja jest szczególnie delikatna w momencie, kiedy mamy zamiar skrytykować jego pracę i wytknąć mu określone błędy. Nie chodzi bynajmniej o ruganie pracownika czy jego poniżanie. Konstruktywna krytyka pracy może tylko procentować w przyszłości, o czym przekonał się już niejeden pracodawca czy manager.

Feedback – tylko osobiście

Wyręczanie się asystentem może nie przynieść wymiernych korzyści. Ważnym elementem podczas przekazywania feedbacku jest bezpośredni kontakt z podwładnym i jako przełożeni powinniśmy uszanować jego trud włożony w wykonywanie obowiązków.

Feedback – na osobności

Zwracanie uwagi na błędy nie jest niczym przyjemnym dla obu stron. Nikt nie lubi być krytykowany na forum publicznym, dlatego warto przeprowadzić rozmowę w ustronnym miejscu, najlepiej osobnym gabinecie. Rozmowa w korytarzu czy na stołówce pracowniczej może nie przynieść wymiernych efektów.

Feedback – krytyka, ale uzasadniona

Żaden człowiek nie jest idealny i każdemu zdarza się popełnić błąd. Jednak nieuzasadniona krytyka w stosunku do pracownika może być odebrana jako osobista zniewaga. Dlatego też przed przekazaniem informacji zwrotnej pracownikowi warto przygotować listę błędów wraz z przykładami oraz rozwiązaniami, które pomogą mu uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.

Dodaj komentarz