W autobusach oraz innych dużych pojazdach użytkowych, bezpieczeństwo i kontrola nad pojazdem mają niezwykle istotne znaczenie. Wysoka masa pojazdu, szczególnie podczas hamowania, może prowadzić do nadmiernego zużycia hamulców, co stwarza ryzyko przegrzania i awarii. W tym celu wprowadza się zaawansowane systemy wspomagające hamowanie, takie jak tytułowy retarder. Jest to urządzenie, które zwiększa efektywność hamowania, nie obciążając głównego układu hamulcowego.
Zasada działania retardera
Retarder to urządzenie, które spowalnia autobus, zmniejszając zużycie tradycyjnych hamulców. Główne typy retarderów to hydrodynamiczne oraz elektromagnetyczne. W retardery hydrodynamiczne wbudowane są dwa rotory, z których jeden napędzany jest wałem napędowym pojazdu, a drugi pełni funkcję hamulca. Kiedy system zostaje uruchomiony, specjalny olej przepływa między rotorami, generując opór. To działanie spowalnia wał napędowy, a tym samym hamuje pojazd. Natomiast w przypadku retarderów elektromagnetycznych, hamowanie odbywa się dzięki indukcji elektromagnetycznej.
Więcej informacji o retarderach znajdziesz na https://renz.pl/.
Obydwa typy retarderów charakteryzują się tym, że ich działanie nie opiera się na bezpośrednim kontakcie elementów mechanicznych. W autobusach mogą działać one jako niezależne urządzenia zamontowane na wale napędowym lub być zintegrowane z przekładnią, co zapewnia jeszcze większą efektywność.
Zastosowanie retardera w autobusie
Retarder jest szczególnie przydatny podczas długich zjazdów, gdzie klasyczne hamulce mogłyby ulec przegrzaniu. Użycie retardera w takich sytuacjach pozwala na stopniowe zmniejszanie prędkości pojazdu bez ryzyka uszkodzenia hamulców głównych. Dodatkowym atutem jest możliwość utrzymania stałej prędkości na stromych odcinkach. Jednakże w niektórych warunkach, np. zimą, należy unikać używania retardera, ponieważ może on prowadzić do poślizgu tylnej części pojazdu. W nowoczesnych autobusach retardery często działają automatycznie, aktywując się w odpowiednich momentach, co zapewnia optymalne wsparcie dla kierowcy.
Zobacz również na stronę https://renz.pl/oferta/serwis-telma/.
Korzyści wynikające z użycia retardera
Główną zaletą retardera jest wydłużenie żywotności hamulców głównych, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacyjne i większe bezpieczeństwo. Retardery zmniejszają obciążenie układu hamulcowego, szczególnie w warunkach dużego obciążenia, takich jak przewóz pasażerów na długich trasach. Dzięki nim kierowcy mogą lepiej kontrolować pojazd, a komfort jazdy znacznie się poprawia. Warto również podkreślić, że retardery przyczyniają się do zwiększenia efektywności energetycznej, co w dłuższej perspektywie przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.