Branża turystyczna w Polsce z każdym rokiem coraz prężniej się rozwija, co daje szansę na rozwój nie tylko luksusowym hotelom w najbardziej prestiżowych kurortach, ale przede wszystkim niewielkim hotelom czy pensjonatom działającym na zdecydowanie mniejszą skalę. W ostatnim czasie przeżywamy prawdziwy rozkwit pensjonatów i to w miejscowościach, które nie kojarzą się z turystyką. Choć wydaje się, że do prowadzenia prowincjonalnego pensjonatu nie trzeba wcale odpowiedniego przygotowania czy biznesplanu, jest to przedsięwzięcie, które wymaga nie mniejszego zaangażowania niż chociażby prowadzenie sieciowego hotelu. Zatem jak otworzyć własny pensjonat i czerpać z niego wymierne korzyści finansowe?
Czym jest pensjonat?
Może nie każdy w swoim życiu miał przyjemność nocować w pensjonacie, jednak sama nazwa powinna być wszystkim dobrze znana. Jednak czym tak naprawdę różni się pensjonat od innych placówek oferujących usługi noclegowe? Pensjonat to nic innego jak obiekt hotelarski o profilu turystycznym, który posiada co najmniej 7 pokoi o odpowiednim standardzie. Standard ten określa się w skali gwiazdek, czyli podobnie jak pełnowymiarowych obiektów hotelowych. Zatem żeby otworzyć własny pensjonat nie trzeba dysponować imponującym metrażem. Zazwyczaj wystarczy od 300 do 500 m2, aby móc marzyć o rozpoczęciu działalności gospodarczej.
Własny pensjonat – kupić czy zbudować?
Niemal w każdym mieście czy małym miasteczku można spotkać się z nieruchomością rozmiarami idealnie pasującą do wymogów określonych w polskim prawie. Zaadaptowanie budynku mieszkalnego pod obiekt hotelarski wymaga jednak wielu wyrzeczeń, a przede wszystkim zgód od miejscowych władz co do poszczególnych etapów remontu danej nieruchomości. Przystosowanie zwykłego budynku do warunków hotelarskich oczywiście wiąże się sporymi kosztami, nie wspominając już o kosztach związanych z wyposażeniem pokoi czy pomieszczeń gospodarczo-sanitarnych.
Jednak w porównaniu do kosztów, jakie trzeba ponieść budując własny pensjonat od zera, zaadaptowanie stojącego już budynku wydaje się inwestycją zdecydowanie mniej obciążającą konto początkującego przedsiębiorcy. W uprzywilejowanej sytuacji są oczywiście osoby, które odziedziczyły spadek właśnie w postaci domu spełniającego warunki obiektu hotelowego. W takim przypadku do obowiązku właściciela należy jedynie generalny remont i zakup odpowiedniego wyposażenia.
Własny pensjonat – marketing
W dobie globalizacji i coraz większej ilości nowo powstałych obiektów hotelowych na wysokim poziomie o sukcesie przedsiębiorstwa w dużym stopniu decyduje odpowiednia forma marketingu. Działając na rynku lokalnym można pokusić się o tradycyjną formę reklamy w postaci banerów reklamowych czy ogłoszeń w lokalnej prasie. Nie można jednak zapominać o obecnie najpopularniejszym kanale działań marketingowych, czyli Internecie. Klient szukając miejsca na kilkudniowy wypoczynek w pierwszej kolejności szuka informacji w sieci, co w dobie globalizacji jest całkowicie zrozumiałe.
Dlatego też warto zainwestować w nowoczesną stronę internetową, gdzie zainteresowani będą mieli możliwość zaczerpnięcia najbardziej interesujących ich informacji na temat standardu pensjonatu, rodzaju pokojów czy udogodnień dostępnych na terenie ośrodka wypoczynkowego. Nie można zapominać również o aktywności w social mediach, które obecnie są jednym z najbardziej wydajnych i efektywnych kanałów informacyjnych w sieci.